Friday, February 8, 2013

Apang bisa ngorahin (berbahasa bali)



Bahasa Bali itu juga merupakan salah satu bahasa ibu di Negara Kesatuan Republik Indonesia, pelengkap kebhinekaan penunjang persatuan kesatuan



 
bahasa Bali adalah bahasa ibu maka diajarkan sejak pendidikan dasar


Zamane jani madan zaman modern ado masi ane ngorahang zaman reformasi ane kebablasan. Di zaman ane modern tenenan, istilah-istilah ane zaman pido lego suba kapah pisan manggo / keorahang. Sakelawa penting masih asanne irago nawang, mani puan yen ado nak nakonang apang irago bisa ngorahin ( upami : apo ane madan........., panak ......madan...., muah ane lenan)

Adan panak lan inan  buron :
a.      Panak celeng madan kucit
b.      Inan celeng luh  madan bangkung
c.       Inan celeng muani madan kaung
d.      Panak siap madan pitik
e.      Inan siap luh madan pengina
f.        Siap muani ane gede (inan siap muani) madan manuk
g.      Panak bebek madan memeri / meri
h.      Panak sampi madan godel
i.        Panak cicing madan kuluk / konyong
j.        Panak jaran madan bebedag
k.       Panak penyu madan tukik
l.        Panak kekua madan boko
m.    Panak udang madan kretes / testes
n.      Panak keyuyu/yuyu madan kreket
o.      Panak kambing madan wiwi
p.      Panak bikul madan nying-nying
q.      Panak bojog madan apa
r.        Panak meong / meng  madan tai
s.       Panak katak madan becing-becing
t.        Panak kakul madan pici-pici
u.      Panak jelema madan rare
v.       Panak kebo madan bedigal
w.     Panak memedi madan :............................ ?

Sarwa magenepan ( perlu masi irago nawang ) :
1.      Kebo putih madan misa
2.      Pengangon jaran madan pekatik
3.      Pedeman jaran madan pagedogan
4.      Bungan buah (ane biaso anggo kinangan) madan bangsah
5.      Pengiring  Ida Pedanda (parekan) madan baru
6.      Pucil nangka madam katiwawalan
7.      Buah manggis ane muda (pucilne) madan blibar
8.      Buah semangka muda madan blungking
9.      Buah kelor madan klentang
10.  Buah jaka madan beluluk
11.  Tali gedebong madan kupas
12.  Tali aji basang papah nyuh madan geluntung / guntung
13.  Taluh ane sing  dadi lekad (berek) madan semuuk
14.  Inan lindung madan kodes
15.  Bok ane putih madan uban (yen subo liu putihne ), landakan ( yen putih langah-langah)
16.  Tongos siap metaluh madan bengbengan
17.  Tongos kedis metaluh madan sebun
18.  Tongos celeng medem madan gelogor / kandang
19.  Tongos/ tatakan celeng ngamah madan palungan
20.  Anak ane tusing ngelah meme bapa madan ubuh
21.  Anak ane lekad tusing akuina baan meme lan bapanne madan panak bebinjat/astra
22.  Anak luh ane sing dadi/nyak ngelah panak madan bekung
23.  Sarwa buron yen ing dadi manakan madan jubeng
24.  Anak muani ane sing dadi (tusing nyidaang) ngae panak madan wandu / wangdu
25.  Kandik ane cenik mepati bawak madan kapak
26.  Panak jelati (ane anggo umpan macing) madan bebek
27.  Mancing ane sing nganggo tali madan nuldul
28.  Takin talenan madan lud
29.  Basang ane gede madan bedog
30.  Yen anak mekenyem dipipine cekok madan sujenan (biasanne yen anak luh jegeg, yen anak muani bagus)
31.  Don jaka ane wayah madan ron
32.  Don nyuh ane tuh madan danyuh / kerari
33.  Sarwa temuwuh ane sing memuncuk/mepuncuk madan tungul (upami nyuh tungul, tiing tungul)
34.  Sing biso ngomong madan kolok
35.  Tusing ningeh apo madan bongol
36.  Anak ane mejalan kejet (batisne bawakan aneh) madan perot
37.  Buta asibak / eaneh madan peceng
38.  Nanah pesu uling kuping madan curek
39.  Sakit sirah madan puruh,
40.  Kusta madan sakit gede , muah ane lianan    ................... (kanggeang basa ajur arok)

6 comments:

Baca juga yang ini